Normele europene impun o viteză de testare, în cazul scaunelor auto pentru copii, de 50 km/h la impact frontal și 30 km/h la impact lateral. Dar câte accidente rutiere au loc la aceste viteze reduse? Puține! De aceea, în Germania, Suedia și Marea Britanie, se fac testări suplimentare, la viteze mai mari.
Scaunele auto aflate pe piață sunt încadrate în unul dintre cele două standarde de siguranță despre care v-am povestit aici, și sunt clasificate în funcție de rezultatele obținute la testele de impact, obligatorii la nivel european.
Există, însă, trei testări independente, care sunt realizate la parametri mai ridicați decât cele standard. Este vorba de cea făcută de ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club), de Plus Test, realizată de National Road and Transport Research Institute din Suedia, și de ”Which?”, realizată în Marea Britanie.
ADAC este cel mai mare club automobilistic din Europa, cu peste 20 de milioane de membri, care are preocupări semnificative în domeniul siguranței rutiere. Testarea scaunelor auto efectuată la ADAC este una independentă, efectuată la viteze mai mari decât la testarea standard. Experții aleg scaunele auto în funcție de popularitatea lor în rândul părinților și de facilitățile menționate de producători.
Iată cum se desfășoară o astfel de testare:
Rezultatul este interpretat în funcție de trei criterii: siguranță, manevrabilitate și ergonomie, în proporții variabile. După finalizarea simulării, scaunele auto sunt încadrate în una dintre următoarele cinci categorii:
Rezultatele acestei testări sunt un indicator foarte bun al calității și siguranței oferite de scaunele auto pentru copii, în caz de accident.
Trebuie menționat faptul că ADAC NU testează fiecare scaun auto aflat pe piață. Nici nu ar fi posibil acest lucru. Așadar, dacă un anumit dispozitiv nu are scor ADAC, acest lucru nu înseamnă că acel dispozitiv nu este unul sigur.
Plus Test este efectuat în Suedia, suplimentar față de testele standard la nivel european și e un test doar pentru scaunele care sunt poziționate cu spatele la sensul de mers. Parte integrantă a acestei testări este măsurarea forțelor la care este supus gâtul și ceafa unui copil, în caz de accident.
Monitorizarea scaunelor auto în cazul unui impact se face pe baza a trei factori:
Nici un scaun auto poziționat cu fața la direcția de mers nu ar putea trece Plus Test, din cauza forțelor exercitate asupra gâtului unui copil în caz de accident. De aceea, testarea se face cu scaunul poziționat cu spatele la direcția de mers, alegere care este, statistic, de cinci ori mai sigură pentru micul pasager.
Decizia de a testa scaunele cu Plus Test îi aparține producătorului. De altfel, din ce în ce mai mulți producători de scaune auto iau în calcul acest tip de testare pentru produsele lor.
Testul mai puțin cunoscut, dar la fel de important, este Which. Vitezele de testare sunt similare cu cele ale ADAC (64 km/h pentru impactul frontal și aproximativ 50 km/h pentru impactul lateral). Scaunele auto sunt testate pe șasiuri reale și sunt montate în diferite poziții și pe locuri diferite din vehicul, în cadrul aceleiași evaluări, astfel încât scorul final obținut să reflecte cât mai bine nivelul de siguranță oferit de dispozitivul auto. Dispozitivele sunt clasificate, apoi, de la 1 la 5 (5 este cel mai mare scor și este acordat scaunului care oferă siguranța maximă, iar 1 este nerecomandat a fi folosit).
Rețineți că, indiferent de tipul de scaun auto pentru care optați, acesta trebuie folosit conform specificațiilor producătorului și în concordanță cu caracteristicile copilului (vârstă, greutate, înălțime) și trebuie să aibă aplicată eticheta care arată că este omologat în Uniunea Europeană.