Auzim în fiecare zi că scaunele auto trebuie să respecte standardele de siguranță pentru a fi eficiente în protejarea micului pasager, în timpul călătoriilor cu mașina. Am văzut, fiecare pe scaunul pe care îl avem în mașină, că este indicat fie standardul ECE R129, fie ECE R44/04. Dar ce sunt aceste standarde? Ce criterii trebuie să îndeplinească un scaun auto (scoică / înălțător / dispozitiv de siguranță) pentru a putea fi comercializat în Uniunea Europeană? Ce se are în vedere atunci când se încadrează sistemul auto în unul sau altul dintre cele două standarde?
Să le luăm pe rând.
Standardul ECE R44/04 a fost introdus pentru sistemele de siguranță auto pentru copii la jumătatea anului 2005 și, un an mai târziu, a devenit obligatoriu pentru toate dispozitivele de acest fel comercializate în Uniunea Europeană.
Testările de impact se fac folosind un manechin care respectă întocmai caracteristicile fiziologice ale unui copil, pe categorii de vârstă. Manechinul are montați patru senzori, iar testarea se face la un impact frontal produs la o viteză de 50 km/h și la un impact din spate, la o viteză de 30 km/h.
Scaunele omologate conform acestui standard de siguranță se pot folosi cu fața la direcția de mers, începând cu momentul în care copilul ajunge la greutatea de 9 kg, și se fixează în autoturism cu ajutorul centurilor mașinii sau al sistemului ISOFIX. În plus, veți observa pe eticheta portocalie aplicată pe scaun că pot fi universale, semi universale sau specifice.
Veți găsi pe piață scaune auto recomandate pentru diferite grupe, momentan explicate prin kg, dar acest lucru se va schimba, iar noile standarde se vor raporta doar la înălțime.
Grupa 0 - de la naștere până la 10 kg
Grupa 0+ - de la naștere până la 13 kg
Grupa 0+ - 1/2 - de la naștere până la 18/25 kg
Grupa 1 - de la 9 până la 18 kg
Grupa 1/2/3 - de la 9 până la 36 kg
Grupa 2 - de la 15 până la 25 kg
Grupa 2/3 - de la 15 până la 36 kg
Grupa 3 - de la 22 până la 36 kg
Standardul ECE R129 sau i-Size a fost introdus în anul 2013 și va funcționa în paralel cu ECE R44/04 pentru o perioadă. Motivul pentru care a fost introdus acest standard de siguranță este preocuparea autorităților europene de a reduce numărul de victime din accidente rutiere.
Cantitatea de informație obținută de specialiști în urma testării scaunelor omologate i-Size este semnificativă și este furnizată de cei 32 de senzori instalați pe manechinul de test. Alături de impactul frontal la o viteză de 50 km/h și de cel din spate la o viteză de 30 km/h, mai este simulat și un impact lateral la o viteză de 24 km/h.
Este recomandată folosirea dispozitivului cu spatele la direcția de mers până, cel puțin, la vârsta de 15 luni. Diferența față de scaunele omologate ECE R44/04, cele i-Size pot fi montate doar cu ajutorul sistemului ISOFIX. În plus, există doar o clasificare în funcție de înălțimea copilului ( de la 40 la 150 cm).
Ce este ISOFIX?
Este o metodă de atașare a unui scaun auto pentru copii, în mașină. Punctele de ancorare sunt atașate de caroseria autovehiculului, iar scaunul auto este dotat cu conectori care se prind de aceste bare metalice. Dacă markerul este comutat pe culoarea verde, atunci scaunul este montat corect. Culoarea roșie te atenționează că nu ai cuplat corect sistemul de siguranță. Atenție! Nu toate autovehiculele sunt dotate cu sisteme ISOFIX. Avantajul folosirii sistemului ISOFIX este că riscul instalării incorecte a scaunului auto este extrem de scăzut, instalarea este rapidă și ușoară. Dezavantajul constă în faptul că nu toate mașinile sunt dotate cu acest sistem de prindere.
Acum că știi ce sunt aceste standarde de siguranță și cum sunt testate scaunele auto care sunt încadrate în unul sau altul dintre ele, poți alege în cunoștință de cauză dispozitivul optim pentru copilul tău. Iar Child Car Safety App este ajutorul tău atunci când trebuie să faci această alegere. Doar scanezi eticheta și aplicația îți dă toate detaliile legate de scaunul auto.
Bibliografie: UNece.org